Jak napisać dobre cv, które wygrywa u rekruterów i tworzy silny wizerunek

Dobry wzór CV powinien być jak idealna kobieta – przyciągnąć wyglądem, a zatrzymać zawartością.

Jak więc napisać CV, którym nie tylko oczarujesz pracodawców, ale też zapewnisz sobie silną pozycję wyjściową do wynegocjowania wysokiego wynagrodzenia na rozmowie kwalifikacyjnej?

Wszystkiego dowiesz się z tego artykułu.

jak napisac dobre cv - wzor

JAK ODPOWIEDNI WZÓR CV MOŻE ZBUDOWAĆ SILNY WIZERUNEK 

Curriculum Vitae to pierwszy kontakt pracodawcy z Twoją aplikacją. Może wryć mu się w pamięć lub być tym jednym z wielu.

Wyobraź sobie, ze jesteś pracodawcą. Wystawiłeś ofertę pracy. Na Twoją skrzynkę spłynęło ok. 80 egzemplarzy CV.

Które z dwóch poniższych bardziej wpadnie Ci w oko? Która kandydatka wyda Ci się lepsza na to stanowisko?

wzór cv przykład

Rekruterzy na daną ofertę pracy otrzymują nierzadko od kilkudziesięciu do nawet kilkuset aplikacji. Próbując odnaleźć się w tym gąszczu, poświęcają na CV kandydata od kilku do kilkunastu sekund, co potwierdza oficjalnie Agencja PARP.

Jaki z tego wniosek? Rekruter w przeważającej liczbie przypadków  nie czyta CV, tylko skanuje je wzrokiem.

Na tym etapie dokonuje pierwszej selekcji.  Dla kandydata to to jeden z najważniejszych momentów podczas etapu rekrutacji. To wtedy Twoje CV powinno zrobić wszystko, żeby  “SPRZEDAĆ” Twoją kandydaturę pracodawcy.

jak napisac cv wzór

ZASTOSUJ ELEMENTY SKUTECZNEJ SPRZEDAŻY W CV

Rekrutacja zawiera w sobie dużo elementów sprzedaży. Jest Oferta (Twoja CV), jest Klient (Rekruter, któremu przedstawiasz ofertę) oraz jest Sprzedawca – jesteś nim Ty sam.

Mając to na uwadze, rozsądnym działaniem okazuje się wdrożenie technik sprzedażowych do procesu rekrutacyjnego, jak i ogólnie do tematu szukania pracy.

Jeden z najskuteczniejszych modeli sprzedaży, tzw. model AIDA mówi o tym, jakie etapy powinien przejść klient, aby doszło do zakupu produktu.

Poniższa infografika dokładnie  ilustruje zastosowanie wspomnianego modelu AIDA w rekrutacji. Wskazuje na najważniejsze elementy, które powinno spełniać skuteczne CV, aby “sprzedawało”.

jak napisac dobry cv wzor

Celem pierwszorzędnym jest stworzenia dobrego, wyróżniającego się Wzoru CV, który przyciągnie uwagę rekrutera. Na rysunku obrazuje litera A – ATTENTION – przyciągnij uwagę.

Jednak to nie koniec. Po tym, jak pracodawca wyłowi już Cię z tłumu, następnym celem jest zbudowanie Ci silnego wizerunku. HR-owiec powinien mieć wrażenie, że trafił na mocnego, wartościowego kandydata.

Na rysunku modelu AIDA obrazuje to etap z literą I – INTEREST – zainteresowanie.

To nadal nie koniec. Jeszcze dwa etapy.

Skoro rekruter jest już zainteresowany Twoją osobą, teraz nie pozostaje nic innego, jak wzbudzić w nim pożądanie – na rysunki litera D – DESIRE.

Na tym etapie, pracodawca nie tylko ma myśleć o Tobie dobrze, on ma zacząć odczuwać potrzebę posiadania Cię w swoich szeregach.

Czym to osiągniesz? Umiejętnym zastosowaniem języka korzyści w cv. Jak to zrobić, dowiesz się z dalszej części artykułu.

Ostatni etap to działanie, na rysunku A – ACTION – działanie. Mogłoby się wydawać, że nie wiele możesz w tym aspekcie zrobić. W końcu to pracodawca poszukuje pracownika i jeśli wydasz mu się odpowiedni – najzwyczajniej się z Tobą skontaktuje.

Jednak jest coś, czym możesz go do tego działania zmotywować. Tym czymś jest odpowiednio napisana wiadomość mailowa, w której załączasz swoje CV. Ten element jest często traktowany jako zupełnie nieznaczący, a to błędne podejście. O tym, jak poprawnie napisać maila z cv, również przeczytasz w dalszej części tego poradnika.

CO OSIĄGNIESZ IDĄC TYM TOREM?

Co możesz osiągnąć wprowadzając wspomniany model skutecznej sprzedaży w przygotowywaniu swojego szablonu cv?

Przede wszystkim wymarzoną, dobrze płatną pracę.

Zanim jednak to nastąpi, z pewnością zauważysz i odczujesz na rozmowie kwalifikacyjnej zmianę w podejściu do Twojej osoby.

W moim przypadku, kilka razy na początku rozmowy kwalifikacyjnej usłyszałam, np.

  • „Dobrze, że Pani jest, bo zapowiada się ciekawa rozmowa” albo
  • „Witam Czekaliśmy na Panią” – Wcześniej raczej słyszałam – jak się Pani nazywa…? albo
  • „Niech się Pani nie przerazi, że nas jest tu 5, ale uznaliśmy, że chcemy z Panią porozmawiać całym składem”

Te i więcej podobnych mikrozachowań wynikały wg mnie właśnie z silnego CV, które było nie tylko dopalone graficznie, ale też szyte na miarę pod daną firmę i dane stanowisko. Zbudowało mi mocny wizerunek na samym starcie oraz podbiło moją pozycję negocjacyjną w kwestii wynagrodzenia.

Każda zmiana pracy wiązała się u mnie z wynegocjowaniem wyższego, wynagrodzenia – mimo, że pieniądze nigdy nie były główną przyczyną decyzji o szukaniu nowej pracy.

Oczywiście samo cv nie odwali całej roboty. Potrzebne jest też odpowiednie przygotowanie do samej rozmowy kwalifikacyjnej, ale to temat na osobny artykuł.

Do sedna więc, …

JAK NAPISAĆ DOBRE CV, KTÓRE WYGRYWA Z KONKURENCJĄ

Są dwie opcje: możesz albo przygotować dobre graficznie cv samemu, albo pobrać jeden z gotowych wzorów CV w wordzie.

wzory cv do paobrania word

Druga opcja jest o tyle lepsza, że w kilkanaście minut i za kilka zł masz profesjonalny wzór CV.

Jeśli pobierasz szablon CV z innego źródła pamiętaj tylko, że zawsze bezpieczniejsze jest pobranie gotowego wzoru CV do wypełnienia na Twój komputer  – niż korzystanie z generatorów i kreatorów cv online. Tu wpisujesz swoje prywatne dane, które poniekąd udostępniasz osobom trzecim i nigdy nie masz 100% pewności co się dalej z nimi dzieje.

Pobranie wzoru cv w wordzie i jego edycja na własnym komputerze eliminuje ten problem.

Oczywiście wygląd CV i jego oprawę graficzną trzeba dopasować do rodzaju stanowiska, na które aplikujemy. Jeśli starasz się o pracę w Urzędzie Miasta na stanowisko Młodszego Inspektora ds. Obsługi Kasowej, to rozważ czy najlepszym cv nie będzie w tym przypadku klasyczny wzór cv.

Być może na tym stanowisku nadmierna kreatywność nie jest mile postrzegana… Wg mnie takie przypadki będą jednak należały to mniejszości

ZAPOMNIJ O JEDNYM UNIWERSALNYM CV

Pewnie nie to chciałeś usłyszeć, bo każdorazowe przygotowywanie cv jest trochę pracochłonne. Nie jest jednak tak źle.

Zazwyczaj aplikujemy na jedno lub dwa stanowiska, więc możemy jednorazowo przygotować dwie lub trzy wersje cv, które ewentualnie wystarczy tylko lekko zmodyfikować przy nowej rekrutacji. U mnie takie podejście sprawdziło się doskonale.

Czy to potrzebne? Każda aplikacja – jeśli ma być skuteczna powinna być szyta na miarę. Właśnie tak robią firmy, które z powodzeniem sprzedają swoje usługi – przygotowują ofertę pod klienta.

Najpierw przeskanuj ofertę pracy, na którą chcesz odpowiedzieć. Później porównaj wymagania z oferty z informacjami zawartymi w Twoim CV. Samodzielnie oceń czy na tle wymagań wypadają one korzystnie i przekonująco? Nie wyglądają? Spokojnie, czytaj dalej.

NIE STRZELAJ Z KARABINU MASZYNOWEGO

Dużo ludzi mówi: chcesz znaleźć pracę? Wysyłaj CV, gdzie się da…

A nie lepiej wybierać oferty, które Ci pasują, dostosować pod nie swoje CV i iść na jakość zamiast ilość?

Czy w ten sposób masz mniejsze szanse na znalezienie pracy? Wg mnie wręcz przeciwnie.

Nie wspominając już o tym, że wysyłając masowo swoje CV narażasz się na lokalną rozpoznawalność na rynku pracy i musisz sobie zadać pytanie czy własnie o to Ci chodzi i czy to w konsekwencji zadziała na Twoją korzyść na lokalnym rynku pracy…?

DOBRE CV = SKANOWALNE CV

jak-dobrze-napisać-cv

Badania wykazują, że rekruter średnio poświęca na CV ok. 6 sekund1 .

Co więc najlepiej zrobić? Ułatwić rekruterowi proces zapoznania się z nim.

Zadbaj o przejrzystą strukturę i dobrą czytelność dokumentu. Minimalizm to dobry kierunek.

Pamiętaj, że im więcej informacji, tym większe ryzyko, że w gąszczu tekstu trudniej będzie odnaleźć kluczowe informacje.

Wyrzuć wszystko to, co zbędne. Zajmuje cenne miejsce i odwraca uwagę od ważnych informacji.

Niekoniecznie potrzebne są: adres, wiek, status małżeński, narodowość, data urodzenia.

PRZYKŁADY

Jeśli załóżmy aplikujesz na stanowisko sprzedawcy, spójrz na wszystkie wymienione przez Ciebie stanowiska i doświadczenia. Nawet jeśli niektóre z nich nie są powiązane branżowo ze stanowiskiem z oferty, to i tak możesz wybrać z nich te elementy, które mają znaczenie dla stanowiska handlowca, a pominąć te, które kompletnie nie dają żadnej wartości pod tą ofertę.

Wcześniej miałeś pracę w finansach, a aplikujesz na stanowisko marketingowe?

Nie ma sensu wypisywać czynności księgowych, którymi się zajmowałeś. Wzmiankę o takiej pracy można w tym wypadku nawet całkowicie pominąć.

Jeśli jednak w tym czasie nie robiłeś nic innego i miałaby powstać luka w Twoim cv, w takim przypadku lepiej zachować ciągłość i wspomnieć o tej pracy, ale dosłownie w 1 linijce ograniczając się do widełek czasowych, nazwy firmy i stanowiska.

Lepszym rozwiązaniem jest opisanie kilku kluczowych projektów i doświadczeń zawodowych, niż wylistować absolutnie wszystko.

Przy każdym wpisie w CV staraj się zadawać sobie następujące pytanie

Czy ta informacja pomaga mi „sprzedać” się jako na kandydata na to stanowisko.

Jeśli nie – eliminuj – tylko znów – żeby nie powstała niewyjaśniona luka.

BRANŻOWY JĘZYK

Oprócz tego, że CV powinno mówić językiem korzyści, powinno też mówić językiem oferty – czyli językiem rekrutera.

Dobrą metodą wyposażenia swojej aplikacji w branżowe słownictwo jest zastosowanie słownictwa z oferty. Oczywiście nie w 100% i nie 1 do 1.

Zrób to mądrze i nie kieruj się zasadą KOPIUJ – WKLEJ.

Może się to wydać podejrzane i sugerować rekruterowi, że napisałeś swoje CV”pod ofertę”, a przede wszystkim ma mu się wydawać naturalne i realne.

zasady pisania cv

Żeby tak było, dołącz do słownictwa z oferty swoje rozwinięcia i przede wszystkim…liczby. Nic lepiej nie ożywi i nie urealni Twojego CV.

Przykład:

zamiast „opracowanie strategii marketingowej”

– „opracowanie i wdrożenie innowatorskiej strategii marketingowej dla usług szkoleniowych, która zaowocowała wzrostem sprzedaży o 30% na kwartał.”

Efekt? Użyte słowa z oferty, ale dostosowane do doświadczenia kandydata. Wygląda realnie i przede wszystkim wnosi sporą wartość.

Nie idź jednak także w ekstremum i nie używaj zbyt skomplikowanego i specjalistycznego języka.

Wszystko z umiarem i najważniejsza zasada – niech Twoje CV się łatwo czyta i niech też nie będzie “przerysowaniem” oferty.

WEJDŹ W BUTY REKRUTERA

jak-rekruterzy-oceniają-cv

Dobry Sprzedawca zawsze stara się wczuć w swojego klienta, aby lepiej zrozumieć jego perspektywę i potrzeby.

W rekrutacji dobrze jest zrobić to samo. Lekki research będzie przydatny zwłaszcza przed rozmową kwalifikacyjną, aby móc przewidzieć niektóre niewygodne pytania.

Jednak pewne kluczowe informacje przydadzą się już na etapie wysyłki aplikacji.

Kim jest Rekruter? Czy jest to sam pracodawca czy osoba z działu HR?

Często da się to wywnioskować po stylu, w jakim oferta jest napisana czy po wielkości firmy. Co Ci da ta wiedza?

Jeśli wiesz, że Twoje CV trafi najpierw w ręce HR Managera skup się bardziej na branżowym słownictwie. Rekruter chce wypełniać dobrze swoje obowiązki – ma ofertę, ma Twoje cv – porównuje, dokonuje analizy.

Jeśli Twoje CV będzie oglądał pracodawca, oprócz wpasowania się w ofertę, zdecydowanie nie zapomnij o języku korzyści, bo pracodawca w Twoim cv na pewno będzie szukał też czegoś więcej – Twojego potencjału.

Pracodawca być może zerknie również na Twoje zainteresowania, zwłaszcza jeśli nie jest mu obojętne zgranie zespołu.

JĘZYK KORZYŚCI

CV i rozmowa kwalifikacyjna to nie miejsce na bycie skromnym i nieśmiałym – na to przyjdzie pora później.

To są momenty, w których naprawdę trzeba się wyróżnić. To właściwe miejsce na używanie silnych, perswazyjnych słów i minimalizowanie słów, które takiego wydźwięku nie mają, są neutralne bądź co gorsza słabe.

Na czym w ogóle polega język korzyści w sprzedaży?

Na tym, że nie sprzedajemy klientowi produktu.

Sprzedajemy mu korzyść, jaką będzie miał po zakupie.

Załóżmy, że chcesz kupić krzesło do wielogodzinnej pracy przed komputerem. Co będzie dla Ciebie ważniejsze?

To, że jest nowoczesne, wykonane z dobrych materiałów, wygodne? Czy może to, że zapewni Ci optymalne ułożenie kręgosłupa podczas pracy, dzięki czemu będziesz pracować wydajniej i mieć lepsze efekty?

Korzyść, korzyść i jeszcze raz korzyść. Korzyść i użyteczność zawsze wygrywa.

To samo jest w rekrutacji. Możesz być świetnym kandydatem, ale pracodawca “kupi Cię”  dopiero wtedy, kiedy zauważy w Tobie korzyści dla swojej firmy.

Skoro tak, pokaż to w swoim cv.

Mów językiem korzyści

Jeśli przykładowo odgrywałeś pomocniczą rolę w danym projekcie, zamiast pisać

– „pomogłem wdrożyć” możesz napisać :

“wraz z zespołem wdrożyłem…” Silniej brzmi? No pewnie.

Jeśli chcesz w którymś miejscu zaznaczyć, że jesteś w czymś dobrym, nie pisz, że jesteś w tym dobry, udowodnij to!

Przykład: który zapis w CV wydaje Ci się bardziej przekonywujący?

  1. “umiejętności prowadzenia analityki internetowej”, czy
  2. “prowadzenie analityki internetowej, która spowodowała wzrost wskaźnika konwersji sprzedaży o 20% w skali miesiąca”

Kilka dobrych praktyk:

  • Używaj słów, które wywołują dobre skojarzenia: ulepszyć, poprawić, wzrost, osiągnąć, zaangażowany,
  • Unikaj słów, które umniejszają Twoją rolę: pomagałem, brałem udział, usiłować, starać się,
  • Zamiast: pracowity – lepiej produktywny (pracodawca nie szuka figurantów, którzy będą dużo przesiadywać w pracy, ale z marnymi efektami. Szuka ludzi produktywnych)
  • Daruj sobie cechę: umiejętność pracy w grupie. Gorsza od niej jest tylko: “umiejętność pracy w grupie, jak i indywidualnie” – czyli jak 100% społeczeństwa.Jeśli chcesz wyrazić to lepiej, przemyśl taki zabieg:wraz z grupą 5 osób zaplanowałem i wdrożyłem skuteczną kampanię reklamową produktu w social media
  • Unikaj też pustych, nic nie wnoszących słów, jak: zrobiłem (lepiej: stworzyłem), wykonałem, byłem (lepiej pełniłem funkcję).
  • Nie idź też nadmiernie w schematy: jak, np zorientowany na cel – co to w ogóle wnosi?

Właściwy dobór słów może okazać się tu kluczowy. Wiesz, że na stronach www firmy stosują testy AB – czyli zmieniają pojedyncze słowa i analizują jak to wpłynie na przykład na sprzedaż. Okazuje się, że zmiana jednego słowa jest w stanie wygenerować o 60% więcej sprzedaży danego produktu. Dlatego tak – to jest ważne jakich słów używasz

Pamiętaj wyszczególnienie samych cech wcale nie wyróżnia Cię z tłumu – podawaj przykłady – tym się wyróżnisz.

Jeśli Twoje cv napisane jest językiem korzyści, to znaczy, że umiesz się nim posługiwać i pewnie będziesz w stanie wykorzystać tą umiejętność w pracy. IN PLUS!

Używając języka korzyści pamiętaj tylko o jednym – wszystko co napiszesz będzie podlegać weryfikacji na rozmowie.

DOŚWIADCZENIE W CV – WYDOBĄDŹ SWÓJ POTENCJAŁ

Pisząc w CV o swoim doświadczeniu trzeba rozumieć jedną, podstawową rzecz – tu nie chodzi o staranne wylistowanie wszystkich Twoich doświadczeń zawodowych.

Tu trzeba pokazać, że masz doświadczenie, którego wymaga pracodawca, trafić w punkt.

jak-wpisać-doświadczenie-w-cv

Kierując się tą zasadą można zaprezentować informacje w taki sposób, aby przemawiały na Twoją korzyść.

Kilka dobrych praktyk

  1. Jeśli piszesz chronologicznie – zacznij od ostatniego stanowiska
  2. Nie idź zbyt głęboko. Jeśli Twoje pierwsze prace nie są związane z Twoją dalszą ścieżką kariery lub stanowiskiem – pomiń je
  3. Selekcjonuj informacje.CV to nie zeznanie policyjne. Ty decydujesz które informacje powinny być uwidocznione, bo mają znaczenie dla Twojej dalszej kariery, a które warto pominąć, bo były np. pomyłką zawodową, nie wiele wnoszą i nie chcesz niepotrzebnie rozmawiać o nich na rozmowie.Oczywiście znów nie popadamy w skrajności.Jeśli gdzieś pracowałeś kilka lat, to ciężko to pominąć.Jest różnica między umiejętnym prezentowaniem informacji, a totalnym zamazywaniem rzeczywistości  – myśl od razu o możliwych lukach, które są widoczne w cv.
  4. Jeśli chronologiczne zaprezentowanie doświadczenia ewidentnie nie wpływa korzystnie na odbiór Twojego cv, przemyśl inne podejście.Możesz na przykład przedstawić przebieg Twojej ścieżki kariery.Przykład: jeśli oferta pracy wymaga doświadczenia w obszarach: negocjacji i skutecznej sprzedaży, możesz wydzielić takie obszary i napisać:”Doświadczenie w obszarze negocjacji:stanowisko ABC w fimie XYZ ” i wypunktować kluczowe obowiązki.Pamiętaj o urozmaiceniu podawanych informacji liczbami i konkretnymi osiągnięciami.Ten sam zabieg możesz zastosować odnośnie wymaganego doświadczenia w sprzedaży i ewentualnie dodatkowych wymogów związanych z doświadczeniem.Co zyskujesz?Rekruter pogubi się trochę w chronologii Twojego zatrudnienia, ale załóżmy, że to własnie było Twoim celem.Spowodujesz tym samym, że skupi się na zaprezentowanym przez Ciebie doświadczeniu, a o chronologię pewnie dopyta na rozmowie.Takie nieschematyczne podejście może też zaintrygować pracodawcę i tym bardziej chętnie zaprosi Ci na rozmowę.Ja zastosowałam taką formę CV raz i skończyło się szybkim odzewem ze strony pracodawcy i zaproszeniem na rozmowę.Nie twierdzę jednak, że w w 100% przypadków taka forma CV będzie strzałem w 10.
  5. Co zrobić jeśli nie masz wystarczająco przekonującego doświadczenia? Jesteś na straconej pozycji? Niekoniecznie.W takim wypadku dopisz doświadczenie zdobyte na studiach, być może udział w projektach, stażach, praktykach.Czasem mamy też pewne doświadczenie nieformalne – czyli zdobyte poza pracą lub innymi formami zatrudnienia.Często korzystne jest dodanie różnego rodzaju osiągnięć życiowych związanych z usprawnieniem lub poprawą funkcjonowania pewnych procesów.Jeśli jednak i to za mało – przeczytaj ten artykuł
  6. Co jeśli podobnie jak ja często zmieniałeś prace i niekoniecznie chcesz się tym afiszować w CV?Możliwości jest kilka.Przede wszystkim nikt nie powiedział, że musisz wymieniać absolutnie wszystkie stanowiska.Ja w swojej historii zawodowej miałam kilka krótkich epizodów zawodowych. W jednej firmie pracowałam 28 dni, w innej 2 tygodnie, a w jeszcze innej 3 miesiące. O żadnej z nich nie wspomniałam w CV, bo uznałam, że nie dość, że nic to nic nie wnosi, to jeszcze działa na moją niekorzyść.Pracodawca mógłby pomyśleć, że skoro zdarzyło mi się pracować gdzieś tak krótko, to jego pewnie potraktuje analogicznie. Ja natomiast miałam długoterminowe plany związane z ofertą, na którą aplikowałam.Tym sposobem uniknęłam zupełnie niepotrzebnych pytań o powody tak krótkich stażów pracy.

Jeśli nie szukasz więc pracy na chwilę, a raczej wiążesz ze stanowiskiem, na które aplikujesz bardziej długodystansowe plany, to zadbaj o to, że Twoje cv nie wyeliminowało Cię z gry już na początku.

Odradzam jednak kłamanie i zbyt ekstremalne zamazywanie rzeczywistości.

Wszystko niech będzie przemyślane, ale też w graniach zdrowego rozsądku. HR-owcy są dobrymi psychologami. Nie ma sensu ryzykować.

OSIĄGNIĘCIA – TYM SIĘ WYRÓŻNISZ

jak wpisać osiągnięcia w cv

Pytanie o największe osiągnięcia zawodowe często pojawia się na rozmowie kwalifikacyjnej i równie często zaskakuje kandydata.

Umieszczając o tym wzmiankę CV wychodzisz niejako z inicjatywą.

Dajesz do zrozumienia, że lubisz realizować cele, działasz praktycznie i dostrzegasz różnicę między realizowaniem konkretnych zadań, a byciem biernym pracownikiem.

Przykład: Wzmianka: “Zorientowany na osiąganie celów” jest pustym słowem, które tak naprawdę nic nie wnosi.

Zaprezentowanie osiągnięć w inteligentny sposób oddaje tą wartość.

Co ważne? Aby podane osiągnięcia mogły wywrzeć dobre wrażenie, muszą wydawać się realne.

Możesz stworzyć sekcję z osiągnięciami lub zwięźle zamieścić je pod każdym stanowiskiem lub projektem, w który byłeś zaangażowany.

Najważniejsze jest jednak to, żeby nie były to wyrwane z kontekstu, puste, niewiele wnoszące zwroty, dające wrażenie, że kandydat znalazł je gdzieś w internecie i żywcem wkleił do swojego cv. Wzbogać swoje osiągnięcia o szczegóły, które je urealnią. Najlepiej liczby i konkretne efekty dla firmy.

Udowodnij, że jesteś dobry

Jeśli czujesz, że CV nie daje Ci wystarczającego pola do popisu w kwestii zaprezentowania swoich osiągnięć, możesz iść o krok dalej.

Jeśli masz się czym pochwalić, np. wykonanymi zdjęciami, nakręconym filmem, napisanym artykułem, wykonaną analizą bądź jeszcze innym osiągnięciem, zamieść w swoim CV link odsyłający do danego dzieła.

Zakładając, że to co pokazujesz jest dobre, może to być Twoja karta przetargowa, a nawet gwarant telefonu z zaproszeniem na rozmowę kwalifikacyjną.

Możesz być pewny, że niewielu kandydatów pokusi się o coś podobnego. Tym samym stajesz się oryginalny i mocno przyciągasz uwagę rekruterów, którzy w końcu poświęcili na Twoją aplikację dużo więcej czasu niż na innych.

W moim  przypadku taki zabieg odniósł fenomenalne efekty. Odkąd zaczęłam zamieszczać w CV linki kierujące do wykonanego przeze mnie video na YouTube, praktycznie zawsze otrzymywałam telefon zwrotny z propozycją spotkania.

KURSY, SZKOLENIA I CERTYFIKATY

Wielu pracodawców przyznaje, że bardzo często szkolenia i kursy w CV oceniają wyżej niż studia kandydata. Jest to nawet dość zrozumiałe.

Wybierając kierunek studiów często człowiek nie jest do końca świadomy i przekonany czy to jest to, co chciałby robić w życiu.

Natomiast odbyte szkolenia to już zdecydowanie bardziej przemyślany wybór i pewne ukierunkowanie zawodowe.

Poza tym studia to często bardzo ogólna i zbyt teoretyczna wiedza, szkolenia i kursy są bardziej specjalistyczne. Nie dziwne więc, że pracodawcy przykładają do nich tak dużą wagę.

Jeśli brałeś więc udział w jakimś kursie, umieść o tym wzmiankę w CV.

Jeśli masz do tego certyfikat – jeszcze lepiej.

Kieruj się jednak zasadą przydatności informacji. Jeśli masz certyfikat na ukończony III-stopniowy kurs masażu – świetnie dla Twojej rodziny. Jeśli jednak nie jest to związane ze stanowiskiem, o które się starasz, pomiń to. Pracodawcy to nie zainteresuje.

Jeśli nie masz certyfikatów albo masz ich mało, a chętnie wzbogaciłbyś nimi swoje CV? Proponuje postąpić najprościej jak to możliwe i je zdobyć.

Gdzie?

Świetne, darmowe szkolenia z różnych obszarów możesz odbyć w Akademii PARP.

Szkolenie odbywasz online, a po jego ukończeniu otrzymasz imienny certyfikat sygnowany przez PARP – czyli Polską Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości – uznaną i prężną Organizację. Masz do wyboru szeroki wybór tematów, jak: finanse, zarządzanie strategiczne, umiejętności menedżerskie, marketing, sprzedaż, zagadnienia biznesowe i szkolenia. Cały zestaw szkoleń znajdziesz tutaj.

Jeśli potrzebujesz wiedzy z zakresu marketingu internetowego, możesz zrobić bezpłatny kurs na platformie Google Internetowe Rewolucje.

Nie dość, że cenna wiedza, to jeszcze certyfikat od Google. Duuuży atut w Twoim CV. Na kurs możesz zapisać się tutaj.

Jeśli potrzebujesz kursów z innych obszarów – przeszukaj internet. Roi się w nim od fajnych i bezpłatnych szkoleń internetowych, które mocno wzmocnią Twoje CV.

HOBBY I ZAINTERESOWANIA W CV

zainteresowania-i-hobby-w-cv

Są dwie szkoły. Niektórzy uważają, że informacja o tym, czym interesujemy się oprócz pracy jest kompletnie nieznacząca dla pracodawcy i niepotrzebnie zajmuje miejsce.

Druga szkoła i ja zdecydowanie jestem jej zwolenniczką mówi, że informacja o zainteresowaniach wnosi pewien pierwiastek ludzki do naszego cv, które z założenia i tak jest dość suchym zbiorem danych.

Zainteresowania i hobby dużo mówią o człowieku. Na ich podstawie można zbudować sobie pewien prawdopodobny zarys osobowości kandydata.

Poza tym czasy się zmieniły i teraz firmy dbają o atmosferę w pracy. Zależy im na budowaniu zgranych, lubiących się zespołów, bo to często przekłada się na efekty w pracy. Oczywiście to, jakie masz pasje nigdy nie będzie kluczowych czynnikiem dla rekrutera, ale jak się okazuje czasem ma wpływ.

Co może być dobrze postrzegane?

Różnorodne zainteresowania – mogą być postrzegane u kandydata jako zdolność do wpasowania się w różne obszary i sytuacje zawodowe

Gra w zespole – doskonale wyraża umiejętność pracy zespołewej

Niestandardowe zainteresowania mogą wzbudzić ciekawość co do Twojej osoby.

Jeszcze jedna ważna wskazówka:

jeśli wspominasz o swoich hobby, rób to konkretnie.

Lepiej niż kino brzmi: kino- tematyka II wojny światowej, zamiast pisać sport, lepiej napisz: biegi długodystansowe

Tak czy inaczej – nie ma potrzeby wpisywania wszystkich zainteresowań, wypisz to, co może zachęcić rekruterów bądź ich zaintrygować

SYLWETKA ZAWODOWA

Kiedy już wydobędziesz ze swojego CV to, co najlepsze, a pominiesz to, co zbędne, to pozostaje jeszcze jeden element, który wprawdzie nie jest obowiązkowy, ale może mocno wyróżnić Twój życiorys na tle innych.

Co to takiego? To podsumowanie Twojej zawodowej sylwetki z ewentualnym wskazaniem kierunku, w którym chcesz się rozwijać. Kilka słów o sobie – zwięźle i konkretnie.

Ten zabieg wnosi do dość surowego formatu, jakim jest cv, element osobowościowy. Czyli zdecydowane wyróżnienie na tle innych kandydatów.

Ponadto dajesz tym odczuć, że wiesz gdzie podążasz i świadomie budujesz swoją ścieżkę zawodową, a nie szukasz „jakiejś pracy”

Czego nie robić? Nie pisać sztampowo, np. zorientowany na cel, kreatywny, lubiący wyzwania – to wszystko suche słowa. Pisz konkretnie.

Przykłady wspomnianego podsumowania sylwetki zawodowej znajdziesz w gotowych wzorach cv do pobrania

STYL PISANIA

jak napisać curriculum vitae

Im prościej czyta się Twoje CV – tym lepiej. Skomplikowane layouty, nadźgane kolory i informacje jedna na drugiej – odpadają.

Najważniejsze elementy powinny być podane jak na tacy, a nie ukryte w długich i zawiłych ciągach tekstu.

Najlepsza praktyka to pisać tzw. bullet pointami – czyli stosować wypunktowania.

Stosuj też pogrubienia – tym sposobem będziesz w stanie uwydatnić, to na czym Ci zależy. Pamiętaj jednak, że umiar jest Twoim sprzymierzeńcem, więc, żeby w rezultacie 75% tekstu nie było wytłuszczone.

Odstępy

Ttekst zawsze jest lepiej przyswajalny jeśli stosujemy odstępy między wierszami. Tworząc CV musimy iść na kompromis między standardowymi regułami pisania przyjaznych dla oka tekstów, a zwięzłą strukturą dokumentu.

Tak czy inaczej, wg mnie najlepiej kierować się zawsze tym, aby CV było przede wszystkim przejrzyste i czytelne.

Czcionka – prosta, bezszeryfowa. Dobrze sprawdza się Arial. Może być inna, byle nie nazbyt wymyślna.

Kolory

Nieszablonowość w CV jest mile widziana, ale bez szaleństw – ani w designie, ani w kolorach.

Jeśli chodzi o kolor to już kwestia subiektywna, ale warto wiedzieć, jak postrzegane są niektóre barwy:

  • Czerwony – power kolor, szybki, przyciąga uwagę. Często stosowany w marketingu
  • Niebieski – uniwersalny, profesjonalny, spokojny. Kolor ten budzi zaufanie, dobry do biznesu
  • Pomarańczowy – orzeźwiający, rzucający się w oko, dynamiczny, energetyczny
  • Zielony – podobnie jak niebieski uniwersalny, profesjonalny, ale też wyróżniający się. W zależności od wzoru i formatu cv może być postrzegany jako poważny, ale też ekskluzywny. Inne cechy z którymi się kojarzy to klasyka, stałość
  • Czarny – generalnie kolor poważny, ekskluzywny, biznesowy. Jeśli wzór CV jest ciekawy – może się świetnie sprawdzić. Profesjonalny, ale zawiera w sobie też nutę tajemniczości
  • Zółty – krzykliwy, ale też optymistyczny i ciepły. Pobudza zmysły, zwiększa gotowość do działania, kojarzy się ze szczęściem, radością. Jednak należy podchodzić ostrożnie z wykorzystaniem tego koloru w swoim cv.

Błędy i stylistyka.

Bez względu na to, jak dobrą masz edukację, przeczytaj (najlepiej na głos) swoje CV. Czasem zbytnia pewność odnośnie własnej nieomylności ortograficznej, może nieźle zwieść na manowce.

CZY JA NIE PRZEDOBRZE?

Czy to nie jest za bardzo, że Twoje CV jest takie idealne? Czy rekruter nie odbierze tego wręcz negatywnie?

To teraz takie pytanie. Czy dobrze przygotowane CV może w ogóle źle świadczyć o kandydacie?

Skoro Twoja aplikacja jest przekonywująca to znaczy, że umiałeś stworzyć przekonywującą ofertę, umiesz się sprzedać, umiesz selekcjonować informacje i co najważniejsze wyłuskać te najistotniejsze, dbasz o wizerunek i oprawę graficzną, jesteś nietuzinkowy i nieszablonowy, jesteś profesjonalny.

Czy to wszystko może źle świadczyć o kandydacie, który przygotował dobre CV?

Tylko w jednym wypadku – jeśli nie będziesz w stanie obronić się na rozmowie kwalifikacyjnej.

Wtedy będzie można odnieść wrażenie, że CV napisała za Ciebie osoba trzecia, a to jeszcze gorzej.

Czy lepiej zatem zrezygnować z dobrego cv, żeby ni podwyższać sobie poprzeczki zbyt wysoko?

To już jest raczej filozoficzny dylemat. Ja uważam, że jeśli nasze życie ma być takie, jakie chcemy, żeby było, to powinniśmy kłaść poprzeczkę wysoko, bo wtedy możemy dojść daleko.

W tym wypadku podsumowałabym to w ten sposób:

zbuduj silne CV i przygotuj się dobrze do rozmowy, zamiast:

zostaw CV, jakie jest i idź na rozmowę z nastawieniem – jakoś to będzie.

Jednak każdy z nas samodzielnie dokona wyboru, jaką strategię woli przyjąć.

PODSUMOWANIE

O tym, jak napisać dobre CV, w internecie można znaleźć masę poradników. Ja skupiłam się na przedstawieniu elementów, które w moim przypadku zrobiły piekielnie dobrą robotę i dzięki temu moja ścieżka zawodowa potoczyła się po mojej myśli.

Sytuacja każdej osoby jest inna, dlatego nie przekładaj powyższych rad 1 do 1. Być może w Twojej sytuacji lepiej sprawdzą się jeszcze inne rozwiązania. Bądź kreatywny.

O czym warto pamiętać?

  • Celem CV jest rozmowa kwalifikacyjna, a nie praca.
  • Nie wszystko musi być podane, jak na tacy. Ma być konkretnie, zachęcająco, ale nikt nie powiedział, że nie może się pojawić nutka tajemniczości.W końcu nic tak nie zachęca do rozmowy jak ciekawość. Na rozmowie możesz wszystko dokładnie wyjaśnić, w cv nie ma tyle miejsca.
  • Czasem wymagania w ofercie są nad wyraz – miej to na uwadze. Jeśli Twoje CV się spodoba, niespełnienie wszystkich wysmagań i tak może Ci kwalifikować dalej.
  • Niech przy pisaniu CV przyświeca Ci myśl, aby pracodawca czytając je, widział od razu korzyści dla swojego biznesu

PREZENT

Jeśli przeczytałeś ten artykuł, to znaczy, że chcesz porządnie zabrać się za szukanie pracy, a ja zamierzam Ci to ułatwić – dając 50% zniżki na wybrany przez Ciebie Wzór CV Word.

Żeby zrealizować zniżkę – napisz maila na kontakt[@]checklista.pl, podeślę Ci kod rabatowy, który wkleisz przy zakupie szablonu.

Ten artykuł w części oparty jest na wiedzy i badaniach pochodzących z innych źródeł, a w części na moich własnych doświadczeniach i obserwacjach.

W moim przypadku powyższe rady i wskazówki zadziałały na plus i to duży plus, ale nie upieram się, że jest to jedyne prawidłowe podejście, a tym samym nie ponoszę odpowiedzialności za wdrożenie ich u Ciebie – bo nie wiem w jaki sposób to zrobisz – to raz i nie znam Twojej sytuacji – to dwa.

Jeśli w jakieś obszarze masz inne przemyślenia i uważasz, że coś można zrobić lepiej, inaczej – daj znać w komentarzu.

Chętnie poznam inne punkty widzenia

Źródła:

  1. https://cdn.theladders.net/static/images/basicSite/pdfs/TheLadders-EyeTracking-StudyC2.pdf
  2. https://businessinsider.com.pl/rozwoj-osobisty/kariera/jak-napisac-dobre-i-skuteczne-cv/m53zmlm