Jak napisać cv

Jak napisać CV, które wygrywa rekrutację

jak napisac cv do pracy poradnik

W tym poście chcę podzielić się Tobą moimi metodami na to, jak napisać cv, które daje pracę.

W poszukiwaniu satysfakcji zawodowej przerobiłam sporo różnych miejsc zatrudnienia. To mnie zmusiło do wypracowania skutecznych metod zdobywania pracy.

Nie musisz być idealnym kandydatem, ale możesz mieć idealnie napisane CV.

Jeśli chcesz dowiedzieć się jak się pisze cv, które deklasuje konkurencję, ten artykuł jest dla Ciebie.

O CZYM JEST TEN POST

  1. Jak napisać życiorys, który buduje markę osobistą
  2. Jak wykorzystać techniki skutecznej sprzedaży w cv
  3. Jak zrobić profesjonalny wizualnie wzór życiorysu
  4. Jak rekruter analizuje aplikacje
  5. Język korzyści w cv – czyli jak trafić do serca rekrutaera
  6. Profil zawodowy – co to takiego?
  7. Jak opisać doświadczenie w CV
  8. Uwydatnij swoje osiągnięcia w cv
  9. Szkolenia i kursy w cv
  10. Zainteresowania w cv – czy to potrzebne?
  11. Styl pisania cv
  12. Podsumowanie
  13. Checklista pisania cv
  14. Bonus
  15.  

1. Jak powinno wyglądać CV, które buduje silny wizerunek

Curriculum Vitae to pierwszy kontakt pracodawcy z Twoją aplikacją.

Ma wbić mu się w pamięć, a nie być jak 85% innych.

Wyobraź sobie, ze jesteś rekruterem. Wystawiłeś ofertę pracy. Na Twoją skrzynkę spłynęło ok. 80 życiorysów. Masz mało czasu, za chwilę spotkanie. Musisz zrobić wstępną selekcję.

Który kandydat przyciągnie Twoją uwagę? O którym pomyślisz siedząc na spotkaniu?

Rekruter  nie czyta wnikliwie życiorysu, tylko skanuje je wzrokiem.

Twoje CV ma zrobić wszystko, żeby  przyciągnąć uwagę pracodawcy już od ierwszego momentu.

A jak jest z Twoim życiorysem? Spełnia ten warunek?

Jeśli nie jesteś pewien, to być może tak, jak ja potrzebujesz przeprowadzić tunning swojego cv.

2. Zastosuj techniki skutecznej sprzedaży w swoim życiorysie

Dlaczego najlepsi sprzedawcy zaczynają od przygotowania dopracowanej oferty handlowej? Bo wiedzą, że od tego zaczyna się sprzedaż.

Pomyślałeś kiedyś, że CV to właśnie Twoja oferta handlowa?

Ja długo nie…

Miałam jedną wersję cv, które wyglądało, jak 80% innych. Nie wiedziałam jak pisać cv, które stawia mnie w lepszym świetle.

Przez to, te oferty, na których najbardziej mi zależało, przeważnie przechodziły mi koło nosa.

W końcu jednak zrozumiałam. Rekrutacja to nic innego, jak sprzedaż.

Jest Oferta (Twoje CV), jest Klient (rekruter / pracodawca) oraz jest Sprzedawca – jesteś nim Ty sam.

cv jak napisac poprawnie

Za „opakowanie” jesteśmy w stanie zapłacić więcej. Tym bardziej, jeśli oprócz ładnego opakowania dostajemy pełnowartościowy produkt, który spełnia nasze oczekiwania.

Dlatego właśnie dobrze napisane CV powinno umieć dobrze Cię „sprzedać”.  Powinno Ci zbudować silny wizerunek, co ułatwi Ci wynegocjowanie wysokiego wynagrodzenia na rozmowie o pracę.

Zatem jak napisać CV do pracy, które wygląda, jak milion dolarów i „kupuje” pracodawców zawartością?

Żeby napisać życiorys, który „sprzedaje”, wykorzystałam jeden z najskuteczniejszych modeli sprzedaży, tzw. model AIDA

jak napisac cv sprzedazowe wzor

Mówi o tym, jakie 4 etapy powinien przejść klient, aby doszło do zakupu produktu. Są to:

  1. A (attention = uwaga)

    W tym etapie trzeba przyciągnąć uwagę odbiorcy (różne chwyty dozwolone). Potrzebujesz więc dobrego, wyróżniającego się wizualnie Wzoru CV, który po prostu wpada w oko. Nie masz czasu lub ochoty bawić się w grafika?

    Wykorzystaj pracę innych. Pobierz gotowy szablon cv tutaj.


  2. I (interest = zainteresowanie)

    Żeby utrzymać uwagę klienta, musisz go zaciekawić, zaintrygować na tyle, aby chciał dalej zapoznawać się z ofertą.
    Skoro pracodawca wyłowi już Cię z tłumu, pozwól mu szybko odnaleźć w Twojej aplikacji kluczowe informacje. Niech HR-owiec ma wrażenie, że trafiła mu się „perełka” – mocny, wartościowy kandydat.

    Co tu się liczy najbardziej?

    Wygląd CV + Twoje mocne strony + Kluczowe dla pracodawcy informacje

    Na tym etapie CV ma zbudować Ci silny wizerunek.


  3. D (desire)

    Tutaj chodzi o to, aby rozbudzić w kliencie potrzebę posiadania produktu, który mu oferujesz. Najlepiej zrobisz to przez umiejętne zaprezentowanie korzyści związanych z zakupem.
    Pracodawca jest już dość mocno zainteresowany Twoją osobą. Obudź w nim chęć posiadania Cię w zespole.

    Osiągniesz to dzięki zastosowaniu języka korzyści w swoim życiorysie zawodowym. Więcej o tym, za chwilę.


  4. A (action = działanie)

    Już prawie sprzedałeś produkt, ale jeszcze jedno. Wskaż wyraźnie klientowi, co ma teraz zrobić. Bez tego możesz po prostu  „nie domknąć sprzedaży”.

    Jak to zrobić? Poprzez odpowiednio napisaną wiadomość mailową, w której załączasz swoje CV. O tym, jak poprawnie napisać maila z cv, tak, aby wyróżniał Cię z tłumu przeczytasz tutaj.


     

3. Stwórz profesjonalny wizualnie wzór cv

Jak napisać cv wzór, który skutecznie przyciągnie uwagę rekrutera,? Wyróżniającym się szablonem. Np. takimi jak te:

jak napisac cv przykladyMożesz pobrać któryś z cv szablonów tutaj i w kilka minut zrobić cv, które zdecydowanie wie jak przyciągać spojrzenia..

Możesz też skorzystać z  kreatora cv online.

Nieważne jak zdobędziesz szablon cv. Pamiętaj tylko, że zawsze bezpieczniejsze jest pobranie gotowego wzoru CV do wypełnienia na komputerze, niż korzystanie z generatorów i kreatorów cv online.

Tam wpisujesz swoje prywatne dane osobowe, które poniekąd udostępniasz osobom trzecim i musisz zaufać, że nie będą dalej rozpowszechniane.

SKĄD JESZCZE MOŻESZ WZIĄĆ SZABLON CV

Sam MS OFFICE wyposażony jest w kilka szablonów CV Word, które możesz wykorzystać. Aby je znaleźć musisz otworzyć MS Word, przejść do zakładki PLIK – NOWY i wybrać jeden z dostępnych wzorów.

Oprócz opcji skorzystania z szablonów Worda, od niedawna masz możliwość napisania CV w oparciu o wzory Google. Wybór jednak nie jest duży. Wzory są dość proste i standardowe.

CV Europass

Innym typem życiorysu, jest CV Europass. Prosty, minimalistyczny, dość przejrzysty. Jest to szablon cv stworzony przez organy Uni Europejskiej. Jego celem jest prezentowanie informacji o kandydacie w jednolity sposób w różnych krajach Unii. Jest wymagany głównie przy staraniu się o pracę lub staż w organach unijnych. Poza tym trzeba przyznać, że nie wyróżnia się na tle innych. Ja nigdy nie miałam okazji go zastosować.

JAK NAPISAĆ CV W WORDZIE

Jeśli jednak chcesz stworzyć życiorys samodzielnie i zastanawiasz się w jakim programie napisać cv, Word będzie najlepszą opcją. Instrukcję, krok po kroku jak napisać cv w Wordzie 2007 znajdziesz tutaj. Dowiesz się z niej również jak wstawić zdjęcie do cv lub jak zrobić cv w PDF.

4. Wejdź w buty rekrutera

Żeby rekruter  wybrał Cię z tłumu kandydatów, musisz wiedzieć czym się kieruje oceniając Twoją aplikację.

Warto też dowiedzieć się kim jest rekruter. To pracodawca czy osoba z działu HR?

Często da się to wywnioskować po stylu, w jakim oferta jest napisana czy po wielkości firmy.

W przypadku małej firmy będzie to prawdopodobnie sam pracodawca. W przypadku korporacji,  Twoje CV przejdzie najpierw przez filtr w postaci rekruterów.

Dlaczego istotne jest to, kto będzie weryfikował Twój arkusz CV?

Ponieważ każda z tych osób zwróci uwagę na co innego.

Dla pracodawcy będzie liczyć się bardziej  konkret, fachowość, Twoje wcześniejsze projekty i przede wszystkim Twój potencjał, który może wykorzystać. Tu sprawdzi się przede wszystkim język korzyści. Mogą mieć też znaczenie Twoje zainteresowania i pasje. Zwłaszcza, jeśli zależy mu na budowaniu zgranych zespołów w firmie.

HR-owiec natomiast ma zlecone zadanie – znaleźć pracownika odpowiadającego wymaganiom. Posługuje się więc kluczem. Porównuje Twoje CV z wymaganiami oferty. Wyłapuje słowa kluczowe, gotowe zwroty.

W tej sytuacji nie ma co liczyć, że rekruter zobaczy Twój potencjał. Albo przemówisz do niego językiem z oferty, albo mocno ryzykujesz przejście do kolejnego etapu rekrutacji.

Poza tym, zespół HR obsługuje całą firmę, nie tylko dział, do którego aplikujesz. Oni nie muszą się znać na tym co robisz. Od tego właśnie mają klucz i na tym pracują.

Dla rekrutera będzie też liczył się wygląd Twojego CV. W sytuacji, kiedy nie będzie pewny czy się nadajesz, ale zaintrygujesz go profesjonalną aplikacją, raczej popchnie Twoją kandydaturę dalej (tak, na wszelki wypadek).

Jak napisać cv do korporacji i małej firmy?

Jeśli nie masz ochoty na to, by osobno tworzyć cv do korporacji, a osobno do małej firmy, idź na kompromis. Stwórz takie, cv, które wpasowuje się w klucz rekrutera (język z oferty) i mówi językiem korzyści dla pracodawcy.

5. Mów językiem oferty

Nie ma lepszego sposobu na wpasowanie się w klucz rekrutera, jak posługiwanie się jego językiem.

Ok, a jak napisać cv  żeby mówiło jego językiem?

Najpierw przeskanuj ofertę pracy, na którą chcesz odpowiedzieć. Później porównaj wymagania z oferty z informacjami zawartymi w Twoim CV. Samodzielnie oceń jak  Twoje CV wypada tle wymagań. Korzystnie, przekonująco? Zatrudniłbyś siebie na miejscu rekrutera?

Jeśli nie. Wzbogać swoje CV o kluczowe zwroty z ogłoszenia o pracę. Oczywiście o ile będzie to prawdą.

Poniżej przykładowa oferta pracy. Zobacz jak wyłapać słowa klucze:

jak napisac cv na komputerze - jezyk z oferty

Jeśli chciałabym wpasować się w klucz rekrutera, uwydatniłabym informacje zaznaczone na zielono. Szczególny nacisk położyłabym na prowadzenie i optymalizację kampanii FB Ads, bo właśnie tym będzie zajmowała się osoba, która dostanie tę pracę (patrz wymagania).

Widzę też, że pracodawca szuka osoby samodzielnej, realizującej cele – czyli konkretnej.

Skoro tak, to mogę dodatkowo wzmocnić przekaz mojego CV o konkrety właśnie, np. liczby i osiągnięcia.

Przykład:

zamiast „wdrożenie i prowadzenie kampanii Facebook Ads”

– „wdrożenie i prowadzenie kampanii Facebook Ads. Na bieżąco dokonywałem jej analizy i optymalizacji, co zaowocowało wzrostem sprzedaży o 30% na kwartał.”

To oczywiście tylko przykład.

Efekt? Użyte słowa klucze z oferty. Wygląda realnie i przede wszystkim wnosi sporą wartość.

Wprowadzając słowa z oferty do CV nie kieruj się zasadą KOPIUJ – WKLEJ.

Może się to wydać podejrzane i sugerować rekruterowi, że napisałeś swoje CV”pod ofertę”. Przede wszystkim ma mieć wrażenie, że Twoje CV jest naturalne i realne.

Ddołącz do słownictwa z oferty swoje rozwinięcia i przede wszystkim…liczby. Nic lepiej nie ożywi i nie urealni Twojego CV.

Nie idź także w ekstremum i nie używaj zbyt skomplikowanego i specjalistycznego języka. Wszystko z umiarem.

jak napisac curriculum vitae jezykiem oferty

Ok, ale czy to oznacza, że za każdym razem musisz pisać CV od nowa, dopasowane pod ofertę?

Nic z tych rzeczy.

Zazwyczaj wystarczy zrobić jedną wersje cv.

Jeśli odpowiadasz na nowe ogłoszenie, po prostu wczytaj się dobrze w ofertę. Ewentualnie zastąp niektóre słowa czy zwroty słowami z ogłoszenia.

U mnie takie podejście sprawdziło się doskonale i nie wymagało dużego nakładu pracy.

6. Jak napisać życiorys, który mówi językiem korzyści

CV i rozmowa kwalifikacyjna to nie miejsce na bycie skromnym i nieśmiałym – na to przyjdzie pora później.

To są momenty, w których naprawdę trzeba się wyróżnić. To właściwe miejsce, abyś używał silnych, perswazyjnych słów, a unikał tych neutralnych, nic nie wnoszących, słabych.

Na czym w ogóle polega język korzyści w sprzedaży?

Żeby dowiedzieć się, jak napisać CV językiem korzyści, najpierw musisz zrozumieć czym on w ogóle jest.

Głównym założeniem jest to, że nie sprzedajesz klientowi produktu. Sprzedajesz mu korzyść, jaką będzie miał po zakupie. To jest jedna z najważniejszych zasad skutecznej sprzedaży.

Załóżmy, że chcesz kupić krzesło do wielogodzinnej pracy przed komputerem. Co będzie dla Ciebie ważniejsze?

To, że jest nowoczesne, wykonane z dobrych materiałów, wygodne? Czy może to, że zapewni Ci optymalne ułożenie kręgosłupa podczas pracy, dzięki czemu będziesz pracować wydajniej i mieć lepsze efekty?

w jakim programie naisac cv

Korzyść, korzyść i jeszcze raz korzyść. Korzyść i użyteczność zawsze wygrywa.

To samo jest w rekrutacji. Możesz być świetnym kandydatem, ale pracodawca „kupi Cię”  dopiero wtedy, kiedy zauważy w Tobie korzyści dla swojej firmy.

Skoro tak, pokaż to w swoim cv.

Zastosowanie języka korzyści – przykłady 

Jeśli przykładowo odgrywałeś pomocniczą rolę w danym projekcie, zamiast pisać

– „pomogłem wdrożyć” możesz napisać :

„wraz z zespołem wdrożyłem…” Silniej brzmi? No pewnie.

Jeśli chcesz w którymś miejscu zaznaczyć, że jesteś w czymś dobry, nie pisz, że jesteś w tym dobry, udowodnij to!

Przykład: który zapis w CV wydaje Ci się bardziej przekonywujący?

  1. „umiejętności prowadzenia analityki internetowej”, czy
  2. „prowadzenie analityki internetowej, która spowodowała wzrost wskaźnika konwersji sprzedaży o 20% w skali miesiąca”

Kilka dobrych praktyk:

  • Używaj słów, które wywołują dobre skojarzenia: ulepszyć, poprawić, wzrost, osiągnąć, zaangażowany,
  • Unikaj słów, które umniejszają Twoją rolę: pomagałem, brałem udział, usiłować, starać się,
  • Zamiast: pracowity – lepiej produktywny (pracodawca nie szuka figurantów, którzy będą dużo przesiadywać w pracy, ale z marnymi efektami. Szuka ludzi produktywnych)
  • Daruj sobie cechę: umiejętność pracy w grupie. Gorsza od niej jest tylko: „umiejętność pracy w grupie, jak i indywidualnie” – czyli jak 100% społeczeństwa.Jeśli chcesz wyrazić to lepiej, przemyśl taki zabieg:wraz z grupą 5 osób zaplanowałem i wdrożyłem skuteczną kampanię reklamową produktu w social media
  • Unikaj też mało profesjonalnych słów i zwrotów, jak: zrobiłem (lepiej: stworzyłem, wykonałem), byłem (lepiej pełniłem funkcję).
  • Nie idź też nadmiernie w schematy: jak, np zorientowany na cel – co to w ogóle wnosi?

 

Właściwy dobór słów może okazać się tu kluczowy. Wiesz, że na stronach www firmy stosują testy AB – czyli zmieniają pojedyncze słowa i analizują jak to wpłynie na przykład na sprzedaż. Okazuje się, że zmiana jednego słowa jest w stanie wygenerować o 60% więcej sprzedaży danego produktu. Dlatego tak – to jest ważne jakich słów używasz

Pamiętaj wyszczególnienie samych cech wcale nie wyróżnia Cię z tłumu – podawaj przykłady – tym się wyróżnisz.

Jeśli Twoje cv napisane jest językiem korzyści, dla pracodawcy to znak, że umiesz się nim posługiwać i będziesz w stanie to wykorzystać w pracy.

Największe możliwości wykorzystania języka korzyści masz pisząc list motywacyjny lub podanie o pracę.

Używając języka korzyści pamiętaj tylko o jednym – wszystko co napiszesz, będzie podlegać weryfikacji na rozmowie.

 

7. Celuj precyzyjnie

Dużo ludzi mówi: chcesz znaleźć pracę? Wysyłaj CV, gdzie się da…

A nie lepiej wybierać oferty, które Ci pasują, dostosować pod nie swoje CV i iść na jakość zamiast ilość?

Czy w ten sposób masz mniejsze szanse na znalezienie pracy? Wg mnie wręcz przeciwnie.

Nie wspominam już o tym, że wysyłając masowo swoje CV, narażasz się na lokalną rozpoznawalność na rynku pracy. Pytanie czy o to Ci chodzi i czy to w konsekwencji zadziała na Twoją korzyść na lokalnym rynku pracy…?

8. Jak opisać doświadczenie w cv?

Pisząc o swoim doświadczeniu w CV trzeba rozumieć jedną, podstawową rzecz. Tu nie chodzi o staranne wypunktowanie wszystkich Twoich doświadczeń zawodowych.

CV ma pokazać doświadczenie, którego wymaga pracodawca, trafić w punkt.

Nie jest problemem, jeśli nie spełniasz 100% wymogów z oferty. Wymagania podane w ogłoszeniu są często celowo zbyt wygórowane z dwóch powodów.

Po pierwsze wynika to z zachłanności pracodawcy – „określę wyższe wymagania, tak na wszelki wypadek”.

Drugi powód jest bardziej wyrachowany. Niektórzy rekruterzy chcą w ten sposób obniżyć wartość kandydata już na starcie rekrutacji.

Na rozmowie mogłoby to wyglądać tak:

„Nie możemy zgodzić się na zaproponowaną przez Pana stawkę. Jak sam Pan widzi nie spełnia Pan wszystkich wymogów oferty”.

Poza tym, jeśli spełniasz wszystkie (bądź 95%) wymagań oferty pracy, to po co chcesz na nią aplikować ? W  żaden sposób się nie rozwiniesz.

Jak pokazuje życie, dla firm często ważniejszy jest Twój potencjał i osobowość, niż zestaw Twoich twardych umiejętności. Wszystkiego możesz się douczyć, gorzej jeśli nie masz potencjału.

Wniosek? Pamiętaj, że idealny kandydat nie istnieje . Nie musisz spełniać wszystkich wymogów oferty, żebyś dla pracodawcy wydawał się być idealny.

Liczą się dwie rzeczy: czy sam uważasz, że się nadajesz i czy umiesz to sprzedać w cv.

Dobre praktyki opisywania doświadczenia w cv

  1. Selekcjonuj informacje

Curriculum Vitae to nie zeznanie policyjne.

Ty decydujesz jak ma wyglądać Twoje cv i jakie informacje prezentujesz, a które eliminujesz. Jeśli jakaś praca była np. niewiele wnoszącą pomyłką zawodową i nie chcesz niepotrzebnie rozmawiać o niej na rozmowie, pomiń ją.

Oczywiście wszystko z głową. Jeśli gdzieś pracowałeś kilka lat, to ciężko to pominąć. Jest różnica między umiejętnym prezentowaniem informacji, a totalnym zamazywaniem rzeczywistości  – myśl od razu o możliwych lukach, które są widoczne w cv.

Jaki wniosek? Twoje CV to Twój kawałek podłogi. Zaprezentuj doświadczenie w cv, tak aby działało na Twoją korzyść. Pamiętaj jedynie, że wszystko  zweryfikuje rozmowa kwalifikacyjna. Zanim wprowadzisz znaczące zmiany do sposobu prezentowania informacji w swoim życiorysie, przemyśl czy jesteś w stanie to obronić na rozmowie.

2. Eksponuj w CV doświadczenie, na którym najbardziej zależy pracodawcy

W ofercie pracy masz czarno na białym, jakie doświadczenie dla pracodawcy jest najcenniejsze. Jeśli posiadasz takie doświadczenie, uwydatnij je, rozszerz jego opis. Niech optycznie zajmuje jak najwięcej miejsca w CV. Zminimalizuj natomiast wzmianki o doświadczeniu, które jest nieznaczące na stanowisko, na które aplikujesz.

Jeśli wymieniasz w cv doświadczenie chronologicznie – zacznij od ostatniego stanowiska. To jest dla pracodawcy najważniejsze

Jeśli chronologiczne zaprezentowanie doświadczenia ewidentnie nie wpływa korzystnie na odbiór Twojego cv, masz alternatywę – tzw. cv funkcjonalne. Chodzi w nim o to, żeby przedstawić przebieg Twojej ścieżki kariery, a nie odwzorować ją .chronologicznie

Przykład: jeśli oferta pracy wymaga doświadczenia w obszarach: negocjacji i skutecznej sprzedaży, możesz napisać c w cv:

„Doświadczenie w obszarze negocjacji:

  • Manager Sprzedaży w fimie XYZ ,
  • Sprzedawca w firmie GHK,
  • Specjalista ds. Wsparcia Sprzedaży w firmei KLP, itd.

Jednym słowem skupiasz się na zaprezentowaniu doświadczenia, a nie chronologii zatrudnienia.

Co zyskujesz?

Rekruter pogubi się trochę w chronologii Twojej ścieżki pracy, ale załóżmy, że to własnie było Twoim celem. Skupi się na zaprezentowanym przez Ciebie doświadczeniu. O chronologię pewnie dopyta na rozmowie.

Takie nieschematyczne podejście może też zaintrygować pracodawcę i tym bardziej chętnie zaprosi Ci na rozmowę. Ja zastosowałam taką formę CV raz i skończyło się szybkim odzewem ze strony pracodawcy i zaproszeniem na rozmowę.

Nie twierdzę jednak, że w w 100% przypadków taka forma CV będzie strzałem w 10. Możesz trafić na rekruterów, którzy uznają, że może coś ukrywasz, skoro tak prezentujesz informacje.

Myślę, że funkcjonalne cv może być dobrym wyborem, jeśli standardowe, chronologiczne cv, z jakiejś przyczyny nie prezentuje Cię w pozytywnym świetle. Jeśli jednak nie jest to konieczne, raczej zostałabym przy standardowym cv.

Co zrobić z częstymi zmianami pracy w CV

Co jeśli podobnie jak ja, często zmieniałeś prace i niekoniecznie chcesz się tym afiszować w CV?

Możliwości jest kilka.

Przede wszystkim nikt nie powiedział, że musisz wymieniać absolutnie wszystkie stanowiska.

Ja, w swojej historii zawodowej miałam kilka krótkich epizodów zawodowych. W jednej firmie pracowałam 28 dni, w innej 2 tygodnie, a w jeszcze innej 3 miesiące. O żadnej z nich nie wspomniałam w CV, bo uznałam, że nie dość, że nic to nic nie wnosi, to jeszcze działa na moją niekorzyść.

Pracodawca mógłby pomyśleć, że skoro zdarzyło mi się pracować gdzieś tak krótko, to pewnie jego firmę potraktuje analogicznie.

Ja natomiast miałam poważne, długoterminowe plany związane z tą ofertą.

Dzięki wyeliminowaniu tych epizodów z mojego cv, uniknęłam niepotrzebnych pytań o powody tak krótkich stażów pracy.

Jak napisać CV bez doświadczenia

Jeszcze inny problem to brak doświadczenia w cv. Popularne błędne koło. Nie masz doświadczenia, bo nie możesz znaleźć pracy, a nie możesz znaleźć pracy bo brak Ci doświadczenia.

Co teraz?

Jesteś skazany na pracę, której nikt nie chce?

Nie. Jest na to wiele sposobów. Wiele z nich przetestowałam w swoim CV – zerknij.

9. Osiągnięcia w CV – tym się wyróżnisz

„Jakie jest Twoje największe osiągnięcie zawodowe” – To pytanie często pojawia się na rozmowie kwalifikacyjnej.

Umieszczając o tym wzmiankę CV wychodzisz z inicjatywą.

Dajesz do zrozumienia, że lubisz realizować cele, działasz praktycznie i dostrzegasz różnicę między realizowaniem konkretnych zadań, a byciem biernym pracownikiem.

Przykład:

Wzmianka: „Zorientowany na osiąganie celów” jest pustym słowem, które tak naprawdę nic nie wnosi.

Co powiesz na to:

„Tworzyłem skuteczne oferty handlowe. Skutek: pozyskanie 4 strategicznych klientów w okresie 3 miesięcy”.

Co jest ważne?

Aby podane w cv osiągnięcia mogły wywrzeć dobre wrażenie, muszą wydawać się realne. Pisząc osiągnięcia w ten sposób, od razu przygotuj się, że pracodawca może Cię o nie zapytać na rozmowie.

Będzie ciekawy w jaki sposób przygotowana przez Ciebie oferta wpłynęła na pozyskanie nowych klientów. Oczywiście nie musisz podawać szczegółów. Profesjonalnie zabrzmi, jeśli powiesz, że nie możesz ujawniać konkretów z oferty firmy, bo jesteś zobowiązany do zachowania poufności. Punkt dla Ciebie. Dla pracodawcy to jasny przekaz,  że jesteś dyskretny i może Ci zaufać. Nie możesz jednak nie odpowiedzieć na pytanie. To by znaczyło, że kłamiesz. Nie idąc w detale, wskaż kilka elementów, które stanowiły o sile oferty, np. dopracowałeś ją graficznie, wyraźnie podkreśliłeś korzyści klienta, spersonalizowałeś ją pod odbiorcę, itp.

Podsumowując, jeśli się czymś chwalisz, musisz umieć opowiedzieć jak to osiągnąłeś (choćby ogólnie, ale konkretnie).

Jeśli chodzi o sposób zawarcia osiągnięć w CV, są dwie opcje. Możesz stworzyć sekcję z osiągnięciami lub zwięźle zamieścić je pod każdym stanowiskiem lub projektem, w który byłeś zaangażowany.

Najważniejsze jest jednak to, żeby nie były to wyrwane z kontekstu, puste, niewiele wnoszące zwroty, dające wrażenie, że kandydat znalazł je gdzieś w internecie i żywcem wkleił do swojego cv. Wzbogać swoje osiągnięcia o szczegóły, które je urealnią. Najlepiej liczby i konkretne efekty dla firmy.

Udowodnij, że jesteś dobry

Jeśli czujesz, że CV nie daje Ci wystarczającego pola do popisu w kwestii zaprezentowania swoich osiągnięć, możesz iść o krok dalej.

Jeśli masz się czym pochwalić, np. wykonanymi zdjęciami, nakręconym filmem, napisanym artykułem, wykonaną analizą bądź jeszcze innym osiągnięciem, zamieść w swoim CV link odsyłający do danego dzieła.

Zakładając, że to co pokazujesz jest dobre, może to być Twoja karta przetargowa, a nawet gwarant telefonu z zaproszeniem na rozmowę kwalifikacyjną.

Możesz być pewny, że niewielu kandydatów pokusi się o coś podobnego. Tym samym stajesz się oryginalny i mocno przyciągasz uwagę rekruterów, którzy w końcu poświęcili na Twoją aplikację dużo więcej czasu niż na innych.

W moim  przypadku taki zabieg odniósł fenomenalne efekty. Odkąd zaczęłam zamieszczać w CV linki kierujące do wykonanego przeze mnie video na YouTube, praktycznie zawsze otrzymywałam telefon zwrotny z propozycją spotkania.

10. Kursy, szkolenia CV

Wielu pracodawców ocenia wyżej szkolenia w CV, niż studia kandydata, ale mnie to nie dziwi

Po studiach mamy ogólną wiedzę i mało umiejętności praktycznych. Poza tym, wybierając kierunek studiów w wieku 19 lat, często nie jest to świadomy wybór.

Odbyte szkolenia i kursy świadczą o ukierunkowaniu zawodowym. Zazwyczaj dają też konkretne umiejętności zawodowe.

Jeśli brałeś więc udział w jakimś kursie, umieść o tym wzmiankę w CV.

Jeśli masz do tego certyfikat – jeszcze lepiej.

Kieruj się jednak zasadą przydatności informacji.

Jeśli masz certyfikat na ukończony III-stopniowy kurs masażu – świetnie dla Twojej rodziny. Jeśli jednak nie jest to związane ze stanowiskiem, o które się starasz, pomiń to. Pracodawcy to nie zainteresuje.

Jeśli nie masz certyfikatów albo masz ich mało, a chętnie wzbogaciłbyś nimi swoje CV? Proponuje postąpić najprościej jak to możliwe i je zdobyć.

Gdzie?

Świetne, darmowe szkolenia z różnych obszarów możesz odbyć w Akademii PARP.

Szkolenie odbywasz online, a po jego ukończeniu otrzymasz imienny certyfikat sygnowany przez PARP – czyli Polską Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości – uznaną i prężną Organizację. Masz do wyboru szeroki wybór tematów, jak: finanse, zarządzanie strategiczne, umiejętności menedżerskie, marketing, sprzedaż, zagadnienia biznesowe i szkolenia. Cały zestaw szkoleń znajdziesz tutaj.

Jeśli potrzebujesz wiedzy z zakresu marketingu internetowego, możesz zrobić bezpłatny kurs na platformie Google Internetowe Rewolucje.

Nie dość, że cenna wiedza, to jeszcze certyfikat od Google. Duży atut w Twoim CV. Na kurs możesz zapisać się tutaj.

Jeśli potrzebujesz kursów z innych obszarów – przeszukaj internet. Roi się w nim od fajnych i bezpłatnych szkoleń internetowych, które mocno wzmocnią Twoje CV.

11. Hobby i zainteresowania w CV

Są dwie szkoły. Niektórzy uważają, że informacja o hobby i zainteresowaniach, w cv jest kompletnie nieistotna dla pracodawcy.

Druga szkoła mówi, że wnosi to pierwiastek ludzki do Twojego życiorysu,.

Zainteresowania i hobby dużo mówią o człowieku. Na ich podstawie pracodawca dowiaduje się więcej o osobowości kandydata.

Poza tym czasy się zmieniły i teraz firmy dbają o atmosferę w pracy. Zależy im na budowaniu zgranych zespołów. Oczywiście to, jakie masz pasje nigdy nie będzie kluczowym czynnikiem dla rekrutera, ale jak się okazuje czasem ma wpływ.

Co może być dobrze postrzegane?

Zaprezentowanie różnorodnych zainteresowań. Może zostać odczytane jako zdolność do wpasowania się w różne obszary i sytuacje zawodowe

Niestandardowe zainteresowania mogą wzbudzić ciekawość co do Twojej osoby.

Jeszcze jedna ważna wskazówka:

jeśli wspominasz o swoich hobby, rób to konkretnie.

Lepiej niż kino brzmi: kino- tematyka II wojny światowej, zamiast pisać sport, lepiej napisz: np. biegi długodystansowe

Tak czy inaczej – nie ma potrzeby wpisywania wszystkich zainteresowań, wypisz to, co może zachęcić rekruterów bądź ich zaintrygować.

 

12. Profil zawodowy – co to takiego

Profil zawodowy to podsumowanie Twojej zawodowej sylwetki. To kilka słów o sobie – zwięźle i konkretnie. Możesz tam napisać, czym ostatnio się zajmowałeś oraz w jakim kierunku chcesz się rozwijać.

Jest to dość niestandardowy element cv. Szybko więc wyróżnisz się na tle innych kandydatów.

Ponadto sprawiasz wrażenie, że wiesz czego chcesz i świadomie budujesz swoją ścieżkę zawodową, a nie szukasz „jakiejś pracy”

Czego nie robić?

Nie pisać sztampowo, np. zorientowany na cel, kreatywny, lubiący wyzwania – to wszystko suche słowa. Pisz konkretnie.

Przykłady wspomnianego podsumowania profilu zawodowego znajdziesz w gotowych wzorach cv do pobrania

 14. Dobre CV = skanowalne CV

Badania wykazują, że rekruter średnio poświęca na CV ok. 6 sekund. Wiadomo, że to tylko statystyka. Jednak wniosek jest taki, że rekruter nie czyta go wnikliwie, a tylko skanuje je wzrokiem.

Skoro tak, ułatw rekruterowi proces czytania i weryfikowania Twojej aplikacji.

Napisz CV tak, aby miało przejrzystą strukturę i dobrą czytelność dokumentu. Minimalizm to dobry kierunek.

Pamiętaj, że im więcej informacji, tym większe ryzyko, że w gąszczu tekstu trudniej będzie odnaleźć kluczowe informacje.

Wyrzuć wszystko to, co zbędne. Zajmuje cenne miejsce i odwraca uwagę od ważnych informacji.

Niekoniecznie potrzebne są: adres, wiek, status małżeński, narodowość, data urodzenia.

PRZYKŁADY

Jeśli załóżmy aplikujesz na stanowisko sprzedawcy, spójrz na wszystkie wymienione przez Ciebie stanowiska i doświadczenia. Nawet jeśli niektóre z nich nie są powiązane branżowo ze stanowiskiem z oferty, to i tak możesz wybrać z nich te elementy, które mają kluczowe znaczenie dla stanowiska handlowca. Możesz natomiast pominąć te, które kompletnie nie dają żadnej wartości pod tą ofertę.

Wcześniej miałeś pracę w finansach, a aplikujesz na stanowisko marketingowe?

Nie ma sensu wypisywać czynności księgowych, którymi się zajmowałeś. Wzmiankę o takiej pracy można w tym wypadku nawet całkowicie pominąć.

Jeśli jednak w tym czasie nie robiłeś nic innego i miałaby powstać luka w Twoim cv, w takim przypadku lepiej zachować ciągłość i wspomnieć o tej pracy. Wystarczy jednak, jak ograniczysz się do widełek czasowych, nazwy firmy i stanowiska.

Lepszym rozwiązaniem jest opisanie kilku kluczowych projektów i doświadczeń zawodowych, niż wypunktować absolutnie wszystko.

Przy każdym wpisie w CV staraj się zadawać sobie następujące pytanie

Czy ta informacja pomaga mi „sprzedać” się jako na kandydata na to stanowisko.

Jeśli nie – eliminuj – tylko znów – żeby nie powstała niewyjaśniona luka.

STYL PISANIA CV

Im prościej czyta się Twoje CV – tym lepiej. Skomplikowane layouty, zbyt ostre kolory i informacje nadźgane jedna na drugiej – odpadają.

Najważniejsze elementy powinny być podane jak na tacy, a nie ukryte w długich i zawiłych ciągach tekstu.

Najlepsza praktyka to pisać tzw. bullet pointami – czyli stosować wypunktowania.

Stosuj też pogrubienia – tym sposobem będziesz w stanie uwydatnić, to na czym Ci zależy. Pamiętaj jednak, że umiar jest Twoim sprzymierzeńcem, więc, żeby w rezultacie 75% tekstu nie było wytłuszczone.

Odstępy

Tekst zawsze jest lepiej przyswajalny jeśli stosujemy odstępy między wierszami. Tworząc CV musimy iść na kompromis między standardowymi regułami pisania przyjaznych dla oka tekstów, a zwięzłą strukturą dokumentu.

Tak czy inaczej, wg mnie najlepiej kierować się zawsze tym, aby CV było przede wszystkim przejrzyste i czytelne.

Kolory

Nieszablonowość w CV jest mile widziana, ale bez szaleństw – ani w designie, ani w kolorach.

Jeśli chodzi o kolor to już kwestia subiektywna, ale warto wiedzieć, jak postrzegane są niektóre barwy:

  • Czerwony – power kolor, szybki, przyciąga uwagę. Często stosowany w marketingu
  • Niebieski – uniwersalny, profesjonalny, spokojny. Kolor ten budzi zaufanie, dobry do biznesu
  • Pomarańczowy – orzeźwiający, rzucający się w oko, dynamiczny, energetyczny
  • Zielony – podobnie jak niebieski uniwersalny, profesjonalny, ale też wyróżniający się. W zależności od wzoru i formatu cv może być postrzegany jako poważny, ale też ekskluzywny. Inne cechy z którymi się kojarzy to klasyka, stałość
  • Czarny – generalnie kolor poważny, ekskluzywny, biznesowy. Jeśli wzór CV jest ciekawy – może się świetnie sprawdzić. Profesjonalny, ale zawiera w sobie też nutę tajemniczości
  • Żółty – krzykliwy, ale też optymistyczny i ciepły. Pobudza zmysły, zwiększa gotowość do działania, kojarzy się ze szczęściem, radością. Jednak należy podchodzić ostrożnie z wykorzystaniem tego koloru w swoim cv.

Jaka czcionka w CV

Szczegół? W żadnym wypadku. Czcionka w CV odpowiada za dwie rzeczy. Oddaje to co, chcesz przekazać odbiorcy i podkreśla Twój styl. Właśnie dlatego powinna być spójna z wyglądem i stylem Twojego życiorysu.

Przede wszystkim musi być czytelna. To jest podstawa. Wiesz, że masz mało czasu, żeby zdobyć zainteresowanie rekrutera. Szkoda byłoby dodatkowo marnować ten czas nieczytelną czcionką.

Do czytelnych i przejrzystych należą przede wszystkim czcionki bezszeryfowe. (Jeśli nie spotkałeś się wcześniej z tym terminem, to poniższa grafika rozjaśni Ci jaka jest różnica między czcionką szeryfową, a bezszeryfową.) Nie męczą wzroku. Są postrzegane jako nowoczesne i profesjonalne.

Jakie czcionki będą zatem odpowiednie do zastosowania w CV?

Spośród bezszeryfowych będą to:

  1. Calibri. Ta czcionka zastąpiła Times New Roman. Teraz to ona jest jako domyślna w Ms Word. Jeśli nic nie zmienisz, napiszesz swój życiorys właśnie tą czcionką
  2. Trebuchet MS
  3. Century Gothic
  4. Gill Sans MT
  5. Lucida Sans
  6. Tahoma
  7. Verdana

Wszystkie z powyżej wymienionych są bezpłatne i dostępne w pakiecie Microsoft Word.

Błędy i stylistyka

Bez względu na to, jak dobrą masz edukację, przeczytaj (najlepiej na głos) swoje CV. Czasem zbytnia pewność odnośnie własnej nieomylności ortograficznej, może nieźle zwieść na manowce.

16. CZY JA NIE PRZEDOBRZE?

Czy to nie jest za bardzo, że Twoje CV jest takie idealne? Czy rekruter nie odbierze tego wręcz negatywnie?

To teraz takie pytanie. Czy dobrze przygotowane CV może w ogóle źle świadczyć o kandydacie?

Skoro Twoja aplikacja jest przekonywująca to znaczy, że umiałeś stworzyć przekonywującą ofertę, umiesz się sprzedać, umiesz selekcjonować informacje i co najważniejsze wyłuskać te najistotniejsze, dbasz o wizerunek i oprawę graficzną, jesteś nietuzinkowy i nieszablonowy, jesteś profesjonalny.

Czy to wszystko może źle świadczyć o kandydacie, który przygotował dobre CV?

Tylko w jednym wypadku – jeśli nie będziesz w stanie obronić się na rozmowie kwalifikacyjnej.

Wtedy będzie można odnieść wrażenie, że CV napisała za Ciebie osoba trzecia, a to jeszcze gorzej.

Czy lepiej zatem zrezygnować z dobrego cv, żeby ni podwyższać sobie poprzeczki zbyt wysoko?

To już jest raczej filozoficzny dylemat. Ja uważam, że jeśli nasze życie ma być takie, jakie chcemy, żeby było, to powinniśmy kłaść poprzeczkę wysoko, bo wtedy możemy dojść daleko.

W tym wypadku podsumowałabym to w ten sposób:

zbuduj silne CV i przygotuj się dobrze do rozmowy, zamiast:

zostaw CV, jakie jest i idź na rozmowę z nastawieniem – jakoś to będzie.

Jednak każdy z nas samodzielnie dokona wyboru, jaką strategię woli przyjąć.

CO OSIĄGNIESZ TWORZĄC CV W TEN SPOSÓB?

Powiem może co osiągnęłam ja.

Zwiększyła się liczba rozmów o pracę, na które byłam zapraszana.

Jak już nacelowałam jakąś ofertę i na nią aplikowałam, to w prawie 100% przypadków odbierałam telefon z zaproszeniem na rozmowę. Oczywiście nie aplikowałam taśmowo. Wybierałam to, na czym naprawdę mi zależało i to, do czego uważałam, że się nadaje.

Pamiętaj, że celem skutecznego CV jest właśnie rozmowa o pracę, a nie praca. Praca jest celem rozmowy i o tym w kolejnym artykule.

Ok do sedna…Co zaobserwowałam po przyjściu na rozmowę?

Kilka razy usłyszałam, np.

  • „Dobrze, że Pani jest, bo zapowiada się ciekawa rozmowa” albo
  • „Witam, czekaliśmy na Panią” – albo
  • „Niech się Pani nie przerazi, że nas jest tu 5 osób, ale uznaliśmy, że chcemy z Panią porozmawiać całym składem”

Zaczęłam zauważać sporo takich mikrozachowań. Wiem, że wynikały z silnego CV, które było nie tylko dopalone graficznie, ale też szyte na miarę pod daną firmę i dane stanowisko. 

Zbudowało mi mocny wizerunek na samym starcie i coś jeszcze… podbiło moją pozycję negocjacyjną w kwestii wynagrodzenia.

Tutaj znów zachodzi podobny mechanizm działania, jak w sprzedaży. Dobre opakowanie + odpowiednie cechy windują cenę. Tak to działa.

Każda zmiana pracy wiązała się u mnie z wynegocjowaniem wyższego wynagrodzenia. Mimo, że pieniądze nigdy nie były moją główną przyczyną decyzji zmianie, to jednak gorsze wynagrodzenie nie wchodziło w grę.

Oczywiście samo cv nie odwali całej roboty. Potrzebne jest też odpowiednie przygotowanie do samej rozmowy kwalifikacyjnej, ale o tym w innym artykule.

PODSUMOWANIE

O tym, jak napisać dobre CV, w internecie można znaleźć masę poradników. Ja skupiłam się na przedstawieniu metod, które w moim przypadku zrobiły piekielnie dobrą robotę. Dzięki temu moja ścieżka zawodowa potoczyła się po mojej myśli.

Uważam, że wiedza o tym, jak napisać profesjonalne cv i list motywacyjny to 50% sukcesu.

Sytuacja każdej osoby jest inna, dlatego nie przekładaj powyższych rad 1 do 1. Być może w Twojej sytuacji lepiej sprawdzą się jeszcze inne rozwiązania. Bądź kreatywny.

O czym warto pamiętać?

    • Celem CV jest rozmowa kwalifikacyjna, a nie praca.
    • Nie wszystko musi być podane, jak na tacy. Ma być konkretnie, zachęcająco, ale nikt nie powiedział, że nie może się pojawić nutka tajemniczości.W końcu nic tak nie zachęca do rozmowy jak ciekawość. Na rozmowie możesz wszystko dokładnie wyjaśnić, w cv nie ma tyle miejsca.
    • Czasem wymagania w ofercie są nad wyraz – miej to na uwadze. Jeśli Twoje CV się spodoba, niespełnienie wszystkich wysmagań i tak może Ci kwalifikować dalej.
    • Niech przy pisaniu CV przyświeca Ci myśl, aby pracodawca czytając je, widział od razu korzyści dla swojego biznesu

PREZENT

Jeśli przeczytałeś ten artykuł, to znaczy, że chcesz porządnie zabrać się za szukanie pracy, a ja zamierzam Ci to ułatwić – dając 50% zniżki na wybrany przez Ciebie Wzór CV Word.

Żeby zrealizować zniżkę – napisz maila na kontakt[@]checklista.pl, podeślę Ci kod rabatowy, który wkleisz przy zakupie szablonu.

Ten artykuł w części oparty jest na wiedzy i badaniach pochodzących z innych źródeł, a w części na moich własnych doświadczeniach i obserwacjach.

W moim przypadku powyższe rady i wskazówki zadziałały na plus i to duży plus, ale nie upieram się, że jest to jedyne prawidłowe podejście, a tym samym nie ponoszę odpowiedzialności za wdrożenie ich u Ciebie – bo nie wiem w jaki sposób to zrobisz – to raz i nie znam Twojej sytuacji – to dwa.

Jeśli w jakieś obszarze masz inne przemyślenia i uważasz, że coś można zrobić lepiej, inaczej – daj znać w komentarzu.

Chętnie poznam inne punkty widzenia

Dodano do koszyka.
0 produktów - 0.00